مختصری از زندگی نامه محمدجواد محبت
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مختصری از زندگی نامه محمدجواد محبت
نوشته شده در چهار شنبه 11 دی 1392
بازدید : 2327
نویسنده : میثم حسینی(نویسنده و مدیر نظرات)

نام: محمدجواد

نام خانوادگي: محبت

سال تولد: 1321

محل تولد: کرمانشاه

 

و بعد...

کودکی و تحصیلات را در کرمانشاه گذراند و سپس به عنوان معلم در روستاهای قصر شیرین به خدمت مشغول شد. شعرهای او از سال 1340 تا 1354 در مجلات توفیق، خوشه، روشنفکر، دریچه، تهران مصور و هفته نامه مشیر و... چاپ می‌شد. از سال 62 به گروه مولفین کتاب‌های درسی پیوست و آثاری از او در کتاب‌های دوم، سوم و چهارم ابتدایی درج شد.

محبت همچنین در زمینه نقد شعر و قصه نویسی فعال است. او از آغاز فعالیت خود تا به امروز با کانون شعرا و نویسندگان امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه و انجمن‌های ادبی رشید یاسمی، شعر جوان و ادیبان ایران همکاری داشته است.

او هم اکنون ساکن کرمانشاه است.

 

آثار:

از خیمه‌های عاشورا، آن سوی چهره زرد خورشید، موج عطرهای بهشتی (سروده‌هایی برای رسول اکرم ص)، خانه‌ی هل اتی (شعرهای علوی)، آه... ای بانوی طوبی سایه آه... (فاطمیات)، گریه‌ی دل ناصبوران (شعرهای عاشورایی)، گلوی سبز آواز (مجموعه شعرهایی برای حضرت امام (ره))،

 خاطرات سبز (مجموعه شعر نوجوانان)، از مرزهای فریاد (دفتر سروده‌های انقلابی)، گزیده ادبیات معاصر (مجموعه شعر)، قلب را فرصت حضور دهید (مجموعه شعر) و...

آخرین کتاب در دست انتشار محبت؛ «اشک لطف می‌کند» نام دارد.

 

اتفاق:

1-      دریافت جایزه شعر فروغ در سال 1352

2-      دریافت دو بار تقدیرنامه در سال‌های جنگ

 

یک کبوتر بر آسمان نجف

مرا به جرعه‌ای از یک نگاه مهمان کن

به این تسلی خوش، گاهگاه مهمان کن

اگرچه غرق گناهم ولی دلم پاک است

مرا به خاطر این بی‌گناه، مهمان کن

نخوانده آمده بودم کنار خاطر تو

مرا به خاطر این اشتباه مهمان کن

دوباره دست دعا جان‌پناه امنی ساخت

مرا به گوشه این جان ‌پناه مهمان کن

شنیده‌ام که کسی راز دل به چاه سپرد

مرا به جامی از آن آب چاه مهمان کن

وی در زادگاهش کرمانشاه تحصیل کرد و پس از پایان مقطع دیپلم، شغل معلمی را در شهرستان قصرشیرین آغاز و پس از ۱۴سال به زادگاهش کرمانشاه برگشت و راه پر فروغ معلمی را تا زمان بازنشستگی ادامه داد.

این شاعر خوش قریحه و نام آور کرمانشاهی مبتکر شعر گفتاری و از پیشگامان شعر اعتراض در دوران ستمشاهی است.

این هنرمند نام آور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا آغاز شعر سرایی خود را در ۱۳ سالگی عنوان کرد و گفت: اولین اثر خود را در سن ۱۳ سالگی سرودم که در صفحه نخست نشریه "مشیر" در تهران به چاپ رسید.

محبت افزود: از سال ۱۳۴۵ شعرهای جدی من که غالبا مایه های سیاسی داشت در نشریاتی همچون خوشه، تهران مصور، روشنفکر و اطلاعات هفتگی منتشر می شد که نمونه ای از این سروده ها را می توان در کتاب شب های شعر خوشه که چاپ سوم آن درسال ۸۰ منتشر شده، دید.

محمدجواد محبت به گفته خود، در سالهای ۵۰ و ۵۶ به خاطر سرودن و چاپ شعرهای سیاسی، انقلابی دستگیر و مدتی را در زندان ساواک در شهرستانهای قصرشیرین و مشهد بسر برد.

وی افزود: سرایش بخشی از منظومه " فصلی از یادها" پیش از پیروزی انقلاب، جایزه شعر فروغ را نصیب او کرد ( ۱۳۵۲) و پس از انقلاب (سالهای ۶۰ و ۶۱) در گروه شاعران بلند آوازه نوپرداز برنده جایزه شعر جنگ شد.

وی گفت: در سال ۶۲ برای ویرایش کتابهای درسی به سازمان برنامه ریزی و تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش دعوت و از سال ۱۳۶۳ شعرهای فصلها، نماز و دو کاج و آشنای همیشه خوب او در کتابهای فارسی دوم و سوم و چهارم و پنجم ابتدایی به چاپ رسید.

برخی ازآثار نثر بدون امضای وی نیز همچون نوجوان بسیجی و مشکلی که آسان بود در کتابهای فارسی سوم و چهارم ابتدایی آمده است.

از محمدجواد محبت در مجموع ۱۴ اثر تصنیفی (دفتر شعر مستقل) و هفت اثر تالیفی تاکنون چاپ و منتشر شده است.

از جمله آثار این شاعر توانا و پیشکسوت می توان به "روایح گل یاس "،" صحایف گل سرخ " ، "با بال این پرنده سفر کن "، "اشک لطف می کند "، "کجایی گریه دل ناصبوران "، "رگبار کلمات " ، " خانه هل اتی " ، قلب را فرصت حضور دهید ، کوچه باغ آسمانی ، با موج عطرهای بهشتی ، از سالهای دور و نزدیک و ... اشاره کرد.

شعر نبوی ، رضوی ، اشعار عاشورایی ، شعر انتظار و بهارانه ها از جمله درون مایه های اشعار این شاعر خوش قریحه و متعهد کرمانشاهی است.

آخرین اثر چاپ شده این شاعر کتابی است با عنوان " نردبان آسمان" که امسال از سوی حوزه هنری تهران به چاپ رسید.

به گفته وی، اکنون کتابی به نام "نت آواز قناریها " از این شاعر در دست چاپ است.

محبت از جمله شاعران مسلمان، متعهد و پیشتازی است که شیوه گفتارش بر بسیاری از نام آوران تاثیری ژرف نهاده و بسیاری از شاعران خوش قریحه معاصر با ارشاد و تربیت وی بالیده و به عرصه های نوینی از خلاقیت راه یافته اند.

وی در این باره گفت: از جمله شاعرانی که در آغاز راه با من همگام شده و استعدادهای درخشان آنها بعدا درخشش یافت و به سبک ویژه ای دست یافتند می توان احمد عزیزی، محمد سعید میرزایی و بیژن ارژن را نام برد.

این هنرمند آگاه و متعهد کرمانشاهی درپایان، قدم نهادن در صراط مستقیم را به همگان توصیه و تاکید کرد: هر کاری برای خدا انجام شود کار خوبی است مانند آن پیر چنگی در جلد اول مثنوی که گفت خدایا آمده ام فقط برای تو بزنم.

وی با اشاره به استعدادهای بسیاری که خداوند در نهاد انسانها قرار داده گفت: باید استعدادها را از دوران کودکی کشف کرد و پرورش داد تا در آینده به بالندگی رسیده و زمینه رسیدن انسان به کمال را فراهم کند.

محمدجواد محبت دارای یک فرزند دختر و یک فرزند پسر است. 



:: موضوعات مرتبط: فارسی , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
حسین در تاریخ : 1392/10/14/6 - - گفته است :
سلام خوبی؟
وبلاگ خوبی داری به وبلاگ من بیا و ثبتش کن تا هرروز بتونیم بهت سر بزنیم.خوشحال میشیم بیای


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: